oftheworld

Smarrig lågkalloripizza!

Publicerad 2011-07-21 08:36:41 i Allmänt

Här får du recept på grunddeg och en smaskig tomatsås.        
Grunddeg - 4 personer
25 g jäst
2,5 dl rumstempererat vatten
400 g mjöl: 150 g italienskt durumvetemjöl och 250 g fullkornsvetemjöl: graham, kamut, emmer eller dinkel
1 tsk fint havssalt

Tillagning

  • Smula jästen i 0,5 dl av vattnet och rör tills jästen har löst sig.
  • Blanda i 2 msk durumvetemjöl.
  • Ställ det att jäsa under en kökshandduk i en timma.
  • Blanda degen med resten av vattnet och resten av mjölet, som saltet är nedblandat i. Knåda noga, antingen i en matberedare eller med handkraft tills du har en blank och smidig deg.
  • Dela degen i 2 avlånga, 4 stora runda eller 8 små runda, tunna bottnar.

Tomatsås - 4 personer
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk extra jungfruolja
1 burk tomater
100 g semitorkade tomater
Havssalt och nymalen svartpeppar

Tillagning

  • Hacka lök och mjuka upp den i olja tills den är blank och mjuk.
  • Tillsätt burktomaterna och ½ tsk salt.
  • Låt såsen puttra 5 minuter. Tillsätt de semitorkade tomaterna och mixa såsen och smaka av med salt och peppar.
  • Du kan också köpa utmärkta, färdiga tomatsåser till pizza på burk.
  • Exempel på bra topping till pizzan nedan

4 personer
1 portion pizzadeg - grundrecept
 Cirka 3 dl tomatsås - grundrecept-
100 g riven mozzarella
4 tomater
12 skivor bresaola – italiensk lufttorkad skinka av nöt
100 g svart olivtapenade
12 basilikablad

Tillagning

  • Dela degen i 4 delar
  • Kavla ut dem till runda, tunna bottnar
  • Fördela tomatsåsen över dem
  • Strö därefter över osten och skär tomaterna i mycket tunna skivor och lägg dem på osten
  • Grädda pizzorna i 230 grader i cirka 12 minuter
  • Ta ut pizzorna ur ugnen och fördela skinka, tapenade och basilika på dem

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Susanne Karlsson

Jag en levnadsglad person! Som älskar att läsa faktaböcker, jag kan vara kritiskt granskande men kan ändra min åsikt om någon/något kan visa på att deras/detta synsätt är ett bättre alternativ. Jag lever här och nu. Att fånga dagen och njuta här och nu är för mig viktigt! SKRIV gärna någon kommentar när du besöker mig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela